Personakt Antavla

V:20 Karolina Ersdotter

Blev 36 år.

Far:VI:39 Erik Andersson (1801 - 1839)
Mor:VI:40 Kajsa Andersdotter (1803 - 1865)

Född:1824-11-16 Klyvinge (Klivinge), Rasbokil, Uppsala län. [1]"Carolina, född för wigsell. Föräldrar: Bond. Erik Andersson och Catharina Andersdotter i Klyfvinge. Faddrar: Bonden Erik Ersson och dess hustru Cath. Mårtensdotter i Tibble, bondson Jan Jansson och pig. Greta Andersdr. i Kyrkbyn, Films socken."
Felaktigt 1824-04-16 i senare hfl.
[Uppsala] Rasbokil, C.3, Födde, 1802 - 1861, 0-0, Bild 38 av 106, GID 370.24.57500
 
Bosatt:från 1824 till 1825 Klyvinge (Klivinge), Rasbokil, Uppsala län. [2]"Född för wigsel".
Bosatt:från 1826 till 1830 Ingvasta, Rasbokil, Uppsala län. [3]"Född för wigsell".
Bosatt:från 1831 till 1832-04-17 Ingvasta, Rasbokil, Uppsala län. [4]"Född före wigseln."
Inflyttning:1832-04-18 Hackriset, Rasbo, Uppsala län. [5]
Bosatt:från 1832-04-19 till 1835-06-16 Hackriset, Rasbo, Uppsala län. [6]Här står rätt födelsedatum 16/11.
Utflyttning:1835-06-17 Hackriset, Rasbo, Uppsala län. [7]
Bosatt:från 1835-06-17 till 1835-10-23 Uggelsta ägor, Lena, Uppsala län. [8]
Utflyttning:1835-10-23 Uggelsta ägor, Lena, Uppsala län. [9]
Inflyttning:1835-11-17 Uppsala Domkyrkoförsamling, Uppsala län. [10]Här står rätt födelsedatum 16/11.
Utflyttning:1836-12-09 Uppsala Domkyrkoförsamling, Uppsala län. [11]
Bosatt:från 1836-12-10 till 1837-10-23 Uggelsta, Lena, Uppsala län. [8]
Inflyttning:1837-10-24 Stora Moga, Almunge, Uppsala län. [12]Flickan.
Bosatt:från 1837-10-24 till 1840 Stora Moga, Almunge, Uppsala län. [13]Tjänsteflicka.
Bosatt:1840 Prästtorp, Almunge, Uppsala län. [14]Piga.
Bosatt:1841 Prästtorp, Almunge, Uppsala län. [15]Piga.
Bosatt:före 1842-10-21 Prästtorp, Almunge, Uppsala län. [16]Piga.
Utflyttning:1842-10-21 Prästtorp, Almunge, Uppsala län. [17]Piga.
Bosatt:från 1842-10-22 till 1844 Viggeby, Dalby, Uppsala län. [18]Piga.
Bosatt:1844 Tuna, Dalby, Uppsala län. [19]Piga. Andersdotter överstruket och ersatt med Ersdotter.
Bosatt:1845 Tuna, Dalby, Uppsala län. [20]Piga. Andersdotter överstruket och ersatt med Ersdotter.
Bosatt:från 1845 till 1847 Gräna, Dalby, Uppsala län. [21]Piga. Andersdotter överstruket och ersatt med Ersdotter.
Bosatt:1847 Gräna, Dalby, Uppsala län. [22]Piga.
Bosatt:1848 Gräna, Dalby, Uppsala län. [23]Piga.
Bosatt:från 1848 till 1850 Nibble, Dalby, Uppsala län. [24]Piga. "Dotter till Erik Andersson vid Hummelgården, Dalby."
Inflyttning:1851-10-29 Råberga, Skokloster, Uppsala län. [25]Piga.
Bosatt:från 1851-10-30 till 1852-10-23 Råberga, Skokloster, Uppsala län. [26]Piga.
Utflyttning:1852-10-23 Råberga, Skokloster, Uppsala län. [27]Piga.
Inflyttning:1852-10-24 Säbyplog Nr.2, Holm, Uppsala län. [28]Piga. (Står felaktigt Andersdotter).
Bosatt:från 1852-10-24 till 1855 Säbyplog Nr.2, Holm, Uppsala län. [29]Piga. Hustru.
Bosatt:1856 Säbyplog Nr.2, Holm, Uppsala län. [30]Hustru.
Utflyttning:1856-10-23 Säbyplog Nr.2, Holm, Uppsala län. [31]
Inflyttning:1856-10-24 Frövi ägor, Balingsta, Uppsala län. [32]
Bosatt:från 1856-10-24 till 1860 Frövi ägor, Balingsta, Uppsala län. [33]Hustru.
Bosatt:1861 Frövi ägor, Balingsta, Uppsala län. [34]Hustru. "Död 15/3 61."
Död:1861-03-15 Frövi ägor, Balingsta, Uppsala län. [35]"Torparen And. Joh. Anderssons hustru Karolina Ersdotter vid Frövi. Lunginflammation. 36 år 11 mån."
Även Balingsta C:6 (1861-1894) Bild 112 (AID: v120398.b112, NAD: SE/ULA/10052).
[Uppsala] _scb Uppsala, .38, Födde,Vigsel,Död, 1861 - 1861, 0-0, Bild 146 av 249, GID 100003.23.14600
 

Barn med ?

Barn:
Karl Johan (1852 - )

Äktenskap med V:19 Anders Johan Andersson (1816 - 1862)

Vigsel:1854-12-31 Säbyplog, Holm, Uppsala län. [36]"Torp. And. Joh. Andersson i Säbyplog och hans piga Carolina Ersdotter ibidem. Anm. Giftoman: Änkan Cathrina Ersdotter på Wiggeby ägor i Dahlby socken. Bouppteckning den 11 feb 1852 och arvsskifte den 8 nov 1853 uppviste ~. Förmyndaren för Andersson dotter Anna Lisa, torpare A. Berggren i Säby närvarande."

Barn:
IV:10 Mathilda Svensson (född Andersson) (1854 - 1940)
Magnus Vilhelm Andersson (1857 - 1857)
August Andersson (1860 - )

Noteringar

Karolina Ersdotter är morfars farmors mor till Bengt Peter.


Personhistoria

ÅrtalÅlderHändelse
>1824 Bosatt från 1824 till 1825 Klyvinge (Klivinge), Rasbokil, Uppsala län [2]
1824 Födelse 1824-11-16 Klyvinge (Klivinge), Rasbokil, Uppsala län [1]
>1826 Bosatt från 1826 till 1830 Ingvasta, Rasbokil, Uppsala län [3]
1826 1 år Brodern Anders Ersson föds 1826-04-25 Klyvinge (Klivinge), Rasbokil, Uppsala län
1828 3 år Brodern Erik Ersson föds 1828-03-03 Klyvinge (Klivinge), Rasbokil, Uppsala län
1828 3 år Brodern Erik Ersson dör 1828-07-12 Klyvinge (Klivinge), Rasbokil, Uppsala län
1829 4 år Brodern Karl Ersson föds 1829-07-16 Klyvinge (Klivinge), Rasbokil, Uppsala län
1830 5 år Brodern Anders Ersson dör 1830-01-30 Klyvinge (Klivinge), Rasbokil, Uppsala län
>1831 Bosatt från 1831 till 1832-04-17 Ingvasta, Rasbokil, Uppsala län [4]
1832 7 år Systern Greta Ersdotter föds 1832-04-18 Hackriset, Rasbo, Uppsala län
1832 7 år Inflyttning 1832-04-18 Hackriset, Rasbo, Uppsala län [5]
>1832 Bosatt från 1832-04-19 till 1835-06-16 Hackriset, Rasbo, Uppsala län [6]
1834 10 år Systern Charlotta Ersdotter föds 1834-12-08 Hackriset, Rasbo, Uppsala län
1835 10 år Utflyttning 1835-06-17 Hackriset, Rasbo, Uppsala län [7]
>1835 Bosatt från 1835-06-17 till 1835-10-23 Uggelsta ägor, Lena, Uppsala län [8]
1835 10 år Utflyttning 1835-10-23 Uggelsta ägor, Lena, Uppsala län [9]
1835 11 år Inflyttning 1835-11-17 Uppsala Domkyrkoförsamling, Uppsala län [10]
1836 12 år Utflyttning 1836-12-09 Uppsala Domkyrkoförsamling, Uppsala län [11]
>1836 Bosatt från 1836-12-10 till 1837-10-23 Uggelsta, Lena, Uppsala län [8]
1837 12 år Inflyttning 1837-10-24 Stora Moga, Almunge, Uppsala län [12]
>1837 Bosatt från 1837-10-24 till 1840 Stora Moga, Almunge, Uppsala län [13]
1839 Fadern VI:39 Erik Andersson dör 1839 Hammarskog, Dalby, Uppsala län [37]
1840 Brodern Karl Ersson dör 1840
1840 Bosatt 1840 Prästtorp, Almunge, Uppsala län [14]
1840 15 år Systern Greta Ersdotter dör 1840-02-06 Vaksala, Uppsala län [38]
1841 Bosatt 1841 Prästtorp, Almunge, Uppsala län [15]
<1842 Bosatt före 1842-10-21 Prästtorp, Almunge, Uppsala län [16]
1842 17 år Utflyttning 1842-10-21 Prästtorp, Almunge, Uppsala län [17]
>1842 Bosatt från 1842-10-22 till 1844 Viggeby, Dalby, Uppsala län [18]
1844 Bosatt 1844 Tuna, Dalby, Uppsala län [19]
1845 Bosatt 1845 Tuna, Dalby, Uppsala län [20]
>1845 Bosatt från 1845 till 1847 Gräna, Dalby, Uppsala län [21]
1847 Bosatt 1847 Gräna, Dalby, Uppsala län [22]
1848 Bosatt 1848 Gräna, Dalby, Uppsala län [23]
>1848 Bosatt från 1848 till 1850 Nibble, Dalby, Uppsala län [24]
1851 26 år Inflyttning 1851-10-29 Råberga, Skokloster, Uppsala län [25]
>1851 Bosatt från 1851-10-30 till 1852-10-23 Råberga, Skokloster, Uppsala län [26]
1852 27 år Utflyttning 1852-10-23 Råberga, Skokloster, Uppsala län [27]
1852 27 år Inflyttning 1852-10-24 Säbyplog Nr.2, Holm, Uppsala län [28]
>1852 Bosatt från 1852-10-24 till 1855 Säbyplog Nr.2, Holm, Uppsala län [29]
1852 27 år Sonen Karl Johan föds 1852-10-28 Säbyplog, Holm, Uppsala län
1854 29 år Dottern IV:10 Mathilda Svensson (född Andersson) föds 1854-09-21 Säbyplog, Holm, Uppsala län [39]
1854 30 år Vigsel V:19 Anders Johan Andersson 1854-12-31 Säbyplog, Holm, Uppsala län [36]
1856 Bosatt 1856 Säbyplog Nr.2, Holm, Uppsala län [30]
1856 31 år Utflyttning 1856-10-23 Säbyplog Nr.2, Holm, Uppsala län [31]
1856 31 år Inflyttning 1856-10-24 Frövi ägor, Balingsta, Uppsala län [32]
>1856 Bosatt från 1856-10-24 till 1860 Frövi ägor, Balingsta, Uppsala län [33]
1857 32 år Sonen Magnus Vilhelm Andersson föds 1857-05-08 Frövi ägor, Balingsta, Uppsala län
1857 32 år Sonen Magnus Vilhelm Andersson dör 1857-06-06 Frövi ägor, Balingsta, Uppsala län
1860 36 år Sonen August Andersson föds 1860-12-30 Frövi ägor, Balingsta, Uppsala län
1861 Bosatt 1861 Frövi ägor, Balingsta, Uppsala län [34]
1861 36 år Död 1861-03-15 Frövi ägor, Balingsta, Uppsala län [35]

Källor

[1]Rasbokil C:3 (1802-1861) Bild 36 (AID: v125715.b36, NAD: SE/ULA/11266)
  
[2]Rasbokil AI:9 (1819-1825) Bild 88 / sid 80 (AID: v125697.b88.s80, NAD: SE/ULA/11266)
  
[3]Rasbokil AI:10 (1826-1835) Bild 65 / sid 58 (AID: v125698.b65.s58, NAD: SE/ULA/11266)
  
[4]Rasbokil AI:10 (1826-1835) Bild 188 / sid 181 (AID: v125698.b188.s181, NAD: SE/ULA/11266)
  
[5]Rasbo B:3 (1823-1860) Bild 100 (AID: v125675.b100, NAD: SE/ULA/11264)
  
[6]Rasbo AI:15 (1831-1835) Bild 110 / sid 101 (AID: v125660.b110.s101, NAD: SE/ULA/11264)
  
[7]Rasbo B:3 (1823-1860) Bild 22 (AID: v125675.b22, NAD: SE/ULA/11264)
  
[8]Lena AI:10 (1836-1840) Bild 69 / sid 61 (AID: v125345.b69.s61, NAD: SE/ULA/10829)
  
[9]Lena B:1 (1779-1853) Bild 11 (AID: v125361.b11, NAD: SE/ULA/10829)
  
[10]Uppsala domkyrkoförsamling BI:5 (1830-1840) Bild 139 / sid 161 (AID: v126676.b139.s161, NAD: SE/ULA/11632)
  
[11]Uppsala domkyrkoförsamling BI:3 (1814-1836) Bild 189 (AID: v126674.b189, NAD: SE/ULA/11632)
  
[12]Almunge B:1 (1824-1841) Bild 20 (AID: v120147.b20, NAD: SE/ULA/10008)
  
[13]Almunge AI:10 (1836-1840) Bild 274 / sid 260 (AID: v120126.b274.s260, NAD: SE/ULA/10008)
  
[14]Almunge AI:10 (1836-1840) Bild 339 / sid 325 (AID: v120126.b339.s325, NAD: SE/ULA/10008)
  
[15]Almunge AI:11 (1841-1845) Bild 394 / sid 370 (AID: v120127.b394.s370, NAD: SE/ULA/10008)
  
[16]Almunge AI:11 (1841-1845) Bild 395 / sid 371 (AID: v120127.b395.s371, NAD: SE/ULA/10008)
  
[17]Almunge B:2 (1841-1868) Bild 8 (AID: v120148.b8, NAD: SE/ULA/10008)
  
[18]Dalby AI:7 (1840-1847) Bild 58 / sid 48 (AID: v123973.b58.s48, NAD: SE/ULA/10171)
  
[19]Dalby AI:7 (1840-1847) Bild 33 / sid 23 (AID: v123973.b33.s23, NAD: SE/ULA/10171)
  
[20]Dalby AI:7 (1840-1847) Bild 117 / sid 107 (AID: v123973.b117.s107, NAD: SE/ULA/10171)
  
[21]Dalby AI:7 (1840-1847) Bild 147 / sid 137 (AID: v123973.b147.s137, NAD: SE/ULA/10171)
  
[22]Dalby AI:7 (1840-1847) Bild 150 / sid 140 (AID: v123973.b150.s140, NAD: SE/ULA/10171)
  
[23]Dalby AI:8 (1848-1850) Bild 83 / sid 72 (AID: v123974.b83.s72, NAD: SE/ULA/10171)
  
[24]Dalby AI:8 (1848-1850) Bild 93 / sid 82 (AID: v123974.b93.s82, NAD: SE/ULA/10171)
  
[25]Skokloster B:1 (1844-1860) Bild 7 (AID: v125830.b7, NAD: SE/ULA/11340)
  
[26]Skokloster AI:5 (1849-1854) Bild 40 / sid 31 (AID: v125819.b40.s31, NAD: SE/ULA/11340)
  
[27]Skokloster B:1 (1844-1860) Bild 19 (AID: v125830.b19, NAD: SE/ULA/11340)
  
[28]Holm B:1 (1846-1860) Bild 12 (AID: v124791.b12, NAD: SE/ULA/10408)
  
[29]Holm AI:8 (1851-1860) Bild 77 / sid 85 (AID: v124784.b77.s85, NAD: SE/ULA/10408)
  
[30]Holm AI:8 (1851-1860) Bild 171 / sid 179 (AID: v124784.b171.s179, NAD: SE/ULA/10408)
  
[31]Holm B:1 (1846-1860) Bild 16 (AID: v124791.b16, NAD: SE/ULA/10408)
  
[32]Balingsta B:1 (1829-1858) Bild 65 (AID: v120387.b65, NAD: SE/ULA/10052)
  
[33]Balingsta AI:16 (1856-1860) Bild 103 / sid 98 (AID: v120380.b103.s98, NAD: SE/ULA/10052)
  
[34]Balingsta AI:17 (1861-1865) Bild 77 / sid 71 (AID: v120381.b77.s71, NAD: SE/ULA/10052)
  
[35]Balingsta F:2 (1859-1861) Bild 5 (AID: v120404.b5, NAD: SE/ULA/10052)
  
[36]Holm C:4 (1816-1860) Bild 53 (AID: v124797.b53, NAD: SE/ULA/10408)
  
[37]Dalby AI:6 (1828-1839) Bild 115 / sid 110 (AID: v123972.b115.s110, NAD: SE/ULA/10171)
  
[38]Dalby F:1 (1782-1861) Bild 42 / sid 77 (AID: v123987.b42.s77, NAD: SE/ULA/10171)
  
[39]Holm C:4 (1816-1860) Bild 34 (AID: v124797.b34, NAD: SE/ULA/10408)